Cautare

luni, 6 martie 2017

RASPLATĂ PENTRU O VIATĂ

RASPLATĂ PENTRU O VIATĂ 
 
Pe  doamna  Miron am  cunoscuto  aşa  cum  îi cunosc pe  toţ pacienţii, la  spital  venită    de  urgenţă pentru un  accident vascular  cerebral.
Din  fericire lucrurile  au mers  bine   ,femeie  credincioasa , muncitoare, cu  pasiune   pentru  bucătăria  din care i a  crescut   pe  cei  cinci copii ,în dragoste  de  dumnezeu  curaţi  muncitori aşa cum  au  fost toţi  sîrbii romanizaţi  din  Tărgovişte şi  din  împrejurimi , iubinduşi   pamîntul   si  meseria .
-Colectivul  ne a luat tot -  am  avut un an înaintea  intrării în CAP  cînd ,   cotele erau atit de  mari  încît   după  ce am  dus  toată  recolta   a   trebuit  să mai cumpăram  porumb să putem plăti   datoriile  la stat .
„Jale  domnu doctor,   am  dus  caii  am dus plug  am dus  caruţa  totul ne a  luat   CAP eul”toată munca de  o  viaţă  ,dar  am  trăit  şi  cu dragoste faţa  de  dumnezeu , copii nostri au  crescut  sîint mari  cu  facultăţi  unii pe aici  altii plecati  dar sînt bine   ma  mîndresc  cu ei,”
-Nu  aveai  ce  mînca  te  bucurai de  te miri ce .Multi  veneau  cu  căruţele   pline din ce puteau să fure   noi  nu am  făcut asa  ceva  .”
-„îi spuneam soţului  meu    aducă un  fruct o legumă  de acolo  de unde lucra „
- „ nu se poate   eu  nu fur    Dumnezeu  nu ne va  uita „
-„haideţi domnu doctor    vă fac o  plăcinta bună  aşa  cum ştiu  eu    o  fac
Mare  rotundă   cu  brînză  de vaci dulce   şi ouă  multe „
-„Eram  săraci domnu  doctor  dar nu ne am dat  bătuti  
-La  început   dormeam pe  blană-
-nu înţeleg   ce fel de  blană ?
- de  scîndură  cu  o  rogojină  deasupra-
-şi  nu vă  dureau  oasele ?
-Nici  vorbă  dormeam aşa de  bine  eram  tineri    sănătoşi –
Ţin  minte  domnu  doctor  o  întimplare   o să  rîdeti
Ne am dus  invitaţi  la un văr  mai înstărit  de la  Pucioasa  ,şi  a trebuit    răminem peste noapte ,domnu doctor  mare  problemă    văru-meu  avea  saltea cu  arcuri .-
Ne am  asezat   pe pat   ,  somnul  nu se apropia ne  era frica   să ne miscăm,
-Miroane  eu    aşez  pe  duşumea   ....  mie  mi e frica     nu mă răstorn  din pat în timpul  nopţi   .
-a  doua  zi  Miron    dormea  dus  lînga mine  pe  duşumea    ,patul cu arcuri neatins cu  cearceafurile  netezite  .
   Din  păcate  in cei  cinci sase  ani de cînd am cunoscut o pe  doamna  Miron    deşi  neurologic   lucrurile    au mers bine  ,   mai avea si alte organe   ,  a făcut  un  infarct     am trimis o la   Bucureşti   ,
-doctorul tinerel de acolo   care mi a băgat   o  sîrmă  pîna în inimă  m a  certat rău  că am vrut să mi scot  acul  din mînă ,n am ştiut    e  periculos –doamne  ce nervos  a fost
 -i am dus şi lui o plăcintă mare   şi  s a  liniştit .
În  ultima vreme   doamna Miron  a  început    se vaiete de  burtă  -doamna  Miron  eu  sînt  doctor  de cap nu de  burtă-
-lasă  domnu  doctor  ca  vă pricepeţi  -
-Trebuie să  facem un  tomograf  abdominal cu substanţă  de  contrast    din păcate   progamările sînt  pînă  peste  şase  luni  -.
-plătim domnu doctor  cu  plată  căci  am vîndut  un   teren .
-Jumătate  l am dat la copii  iar  cu  ce mi a mai rămas   îmi plătesc    toate analizele  -
-Vesti  proaste  domnu doctor  pentru  dumneavoastră  si  doamna Miron ,
are  ceva  la  pancreas  si  se pare că prinde si  cîteva  anse intestinale .
-mă  doare  domnu doctor  mă doare  faceţi ceva   să mi treacă-
Mă intrista   s o văd   aşa de  suferindă , posibilitaţi limitate    doar  căteva  masuri  paleative.
Cind  eşti  doctor  oamenii speră  că ai o  părticică de    dumnezeu  în tine  voinţă  să ai  ,surprizele pot  apare
   Rrecunosc  multe  aşa  zise  surpriz    am avut      ...  totul  are o limită  ,după  cum  filozofa  un  coleg  mai în virstă  cănd  am  insistat  s o   ajute pe buna   mea   mamă   ....–totul  colega   are o  limită-
  Este  cumplit  să ai  sala plină  de lume  si    primeşti un telefon  de  la un  pacient cunoscut ...     urgentă vitală
Ce poţi să faci  oamenii  toţi sînt  suferinzi .
-moare  domnu doctor  moare  nu  ne  lăsaţi  -
Doamna  Miron  somnolentă  cu tensiunea  mică  stare generală gravă
-O internaţi  domnu doctor  o  internaţi ?
Doamne   ce  pot să  mă fac    abdomen  acut  chirurgical  la  neurologie. 
Starea  proastă     mă face să  nu ezit    o internez   îi fac  analize      insuficienţă  renală acută  cu  valori mari ale  creatininei  si  dezechilibru  mare la electroliţi
Somnolentă abia mai reacţiona
-Are  ocluzie  domnu doctor   trebuie s o operăm  de  urgenţă dar mai  înîi  trebuie so  echilibrăm
-nici nu mă gindesc  darga colega    imi  spune  doctoriţa  anestezistă   este moarte curată  nu putem s o operăm  -    e  de  luat  acasă –
Familia  îngrijorată   cu  feţele  plînse   se  uită  cu  speranţă  la  mine .-
-nu înţelegeţi    nu   mai avem  nici o speranţă?
Telefoane  prieteni  rude  toţi  insistă  să încercăm- lucrurile  merg spre agravare  -pacienta  in comă  începe   vomite fecaloid .
-sondă nazogastrică    şi aspiraţie   -   mă sfătuieşte   chirurgul
O zi doua  zile  trei      apoi intr o dimineaţa  doamna Miron  îmi recunoaşte  vocea  ..
-înca  o dată  m aţi salvat domnul doctor   a  cîta  oară-
Întradevăr   lucrurile par să  se fi îmbunatăţit    testele   biologice  scad  spre normalizare
Ceva  îmi scapă dar  oricum    bucur  .
-Mîine o  operăm- 
Familia  fericită   nefiresc  de  fericită    chiar  euforică.
Nu   prea  înţeleg  care i  substratul... dar  oricum    cît de cît .........
-  O  MARE  FERICIRE  DOMNUL DOCTOR   CEVA DE NEDESCRIS –
În timp  ce eram la dumneavoastră  dintr o dată  mi a apărut  o lumină strălucitoare   ca o  bucurie pură   o mare fericire  m a cuprins    de  nedescris   nu pot  să vă explic
L am  văzut  pe  fratele  Tudor  plecat de la noi  îmi făcea  cu mîna
Ne  despărţea  un rîu cu  apă  cristalină    am  vrut să trec   dar  fratele  insista  făcîndu mi  negativ  cu  mîna  .....  NU  E MOOMENTUL  .......  MERGI   MAI  DEPARTE ...    dintr o dată  m am trezit   eram mai  bine .
Nu  vă pot  explica ce fericire   m-a  cuprins
-Ţin minte  cînd  socrul meu a  murit  ,l am găsit   in dormitor  imbrăcat de sărbătoare  întins  în pat   zimbind   ca la  o mare  fericire   acum  am  înţeles  de  ce . .
...Uni  pleacă  dincolo îngroziţi  munciţi chinuiţi   cu groaza   pe  faţă speriati , altora   li  se arată  lumina   pură si speranţa  ,   merg spre   bucurie  nimic  nu i   deranjază  nu i  doare nimic   sînt  cuprinşi  de  o mare fericire  .......
Răsplată  meritată pentru  o viaţă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu