Cautare

miercuri, 30 iulie 2014

DURERILE DE CAP LA FEMILE TINERE

Cefalea este foarte  frecventa,  practic   aproape  toate  bolile  pot  fi insotite  la un moment dat  de  o  durere de cap .
Ma trag  dintr-o  zona unde  cartoful se  cultiva  pe  vremurii   intensiv .
Totul  era  legat  de cartof  .
Imi amintesc   de buna  mea  mama,   suferind  mereu de  dureri de  cap  ,cu  felioare de  cartofii  in  jurul  fruntii.
Acum  are 81  de ani  ,o  mai doare  capul   si acum   ,singura  diferenta  ar fi ca intre timp  au aparut  inevitabil si alte dureri  .  Cu un calmant    si o compresa   mergem  inainte  .Analizind aceste  lucruri ,eu  medic  neurolog   si  fiu totodata ,cred ca  am  procedat  bine   . . Am investigat-o  cum am putut  mai  bine  , am gasit  lucruri marunte am tratat-o dar  durerea  de cap  tot  revine .
Uneori  am  dus  tratamntul la  extrem .Am gresit  , am  revenit  la atitudinea  dinainte  .
Durerea  de  cap  asa  cum o  vedem noi neurologii  ,  o  impartim  in   durere de cap  sporadica  ,  repetitiva   ,si  una noua  surpriza      ,  pe  care  noi , trebuie sa  o  investigam ..
    Migrena  ,cefalee  cronica  la care  nu  depistam  nici o cauza organica   ,repetitiva  si respecting  un tipar de evolutie  .Are  caracter  pulsatil  ,pe  o parte  a capului  ,cu  voma  si  fotofobie    ,dureaza doua  trei zile  , la un interval variabil de la individ la individ .
    Cefaleea  inflamatorie  ,foarte  frecventa  ,ea  insoteste  toate  bolile ce evolueaza cu  febra   si inflamatie ,dispare  o data cu tratarea specifica a bolii de baza .
     Nevralgia  , apare in teritoriul unui nerv   ,mai frecvent   nevralgia de   trigemen  ,dureri  lancinante  in   maxilar ,mandibula  ,ochi,  de scurta  durata dar care  se repeta  .Initial  nu cedeaza  la nici  un tratament  ,dar  dispare  pentru o perioada  si  se  repeta  ,la  intervale variabile .Nevralgia  nervului Arnold  este  specifica nervului  amintit  ,se manifesta cu durere  occipitala cu iradiere laterala pina la nivelul  fruntii
     Cefaleea  progresiva , e din ce  in ce  mai  frecvena   si mai  intensa   asociata  cu  voma  , ne  atrage  atentia  si trebuie  investigata  .Poate  fi semnul unei  hipertensiuni intracaraniene  ce  ne duce  cu  gindul la  un proces expansiv,o  tumora  ,un hematom extra  sau   sub dural .
        Cefaleea  acuta  ,simptom  nou , aparut in urma unui  efort  fizic ,ce  se  agraveaza  in  decurs de  citeva  ore   si insotia  de  semne  de  afectare  cerebrala ,e specifica  unui  accident  vascular  cerebral hemoragic sau    a  unui hematom  extradural  dupa  un traumatism  cranian  acut .
        Cefaleea psihogena  ,greu de  diagnosticat  si mai ales  greu  de  tratat ,are  de  obicei  este  precedata  de o suparare  o  nemultumire  .
         Cefaleea   de  oboseala  ,apare  in urma unui  efort  intelectual intens ce necesita atentie prelungia  este  progresiva in  timpul  zilei   ,cedeaza la  odihna .
          Nu sint  de  neglijat  durerile  de cap  in deficiente  ale  vederii  la cititori   de profesie   ,necesita   examen oftalmologic si  corectia  cu  dioptri.
          “Domnle  doctor  ,stiti  sotul  meu  are de  citeva  zile  o durere de cap  insotita  de greata si    varsaturi,  sintem internati la  boli interne  , sa nu cumva  sa aiba  o problema  cu fierea “.Il scoate  pe  sotul ei , barbat   la cincizeci de ani,din cabinet  si  revine  oarecum  sfioasa si  incurcata;”mi –e  jena  sa  va spun dar   , simbata  seara  ,cind  am revenit de la o nunta  ,am  facut  dragoste.Deja  pe la  sfirsit  am simtit ca s-a intimpat  ceva ,    a inceput sa  vomite  , am  venit la spital .”
“Doamna   ,ti -ai  salvat  sotul ; daca  nu-mi spuneai  ,puteam sa  gresesc ,are  hemoragie  subarahnoidiana  si trebuie sa-l operam la cap  de  anevrism.”
Este  foarte  frecvent  intilnita  aceasta  situatie  ,de  aceea  eu  am  sfatuit   de cite  ori  am  putut  ,sotiile  iubitoare  sa-si mai  tempereza    sotii infierbintati . Actul  sexual  fiind  cunoscut  , se insoteste de un efort fizic   mare  si cresterii importante  ale  tensiunii areteriale.
        Am  intilnit  si situatia  inversa  cind  un barbat  m-a  intrebat  de ce  durerea lui de cap  cedeaza  numai daca  are act sexual.Nu  am stiut ce sa-i  raspund  ,astept   de  la  dumneavoastra  , sa-mi dati un sfat  .
      O  fetita de  paisprezece  ani se intorcea de  la scoala  ,a  urcat  cele  patru etaje spre  apartament   , a  simtit o durere de cap  groaznica si   a intrat   in coma  .A murit la doua  ore .Un anevrism   arterial  cerebral s-a  rupt .Nici  o sansa .
           La  scoala  post  liceala de asistente unde  aveam ore  ,   intrebam  elevele  ,intr-un test  capcana ,ce  ar trebuii  sa  stie  tinerele  sotii pentru  a  evita  durerile de  cap.
Fetele  raspundeau si ele  cum  le trecea  prin cap ;unele spuneau ca trebuie  sa  aiba  o  viata  sexuala regulata , altele sa  nu se  certe  cu  sotul  ,si  tot  asa  .
        Dupa  cum  am mai spus , cefaleea inflamatorie   ,este  una  din  cele   mai  frecvent  ,intilnite, la  persoanele tinere si in special la femei .Infectia  urinara si metroanexita  sint  boli   frecvente  la  aceasta  virsta. Actul  sexual  si igiena  are un rol  foarte  important  in  aparitia lor .Imaginativa  un vajnic  tractorist  proaspat  casatorit  ,aflat la servici pe  ogoarele patriei la  arat  si semanat .Il  trece  si pe el  in mod normal si trebuie sa urineze .Pe  cimpie  nu  sint  nici toalete  nici  ape  curgatoare  si nici  sapun lichid .Omul  se  da  dupa tractor , pune  mina lui  murdara , de  pamint si motorina,     ,si se  usureaza  .
Seara dupa  o  zi  intreaga   de  lipsa si insingurare  vine acasa  bea  si el o  tuica  maninca  in  fuga  ceva  , si-i pica ochii  pe  nevasta  frumusica  .Se  grabeste    ,dorinta-i mare ,apa  calta nu prea  e  ,sare  pe  nevasta , si uite  asa  se trezeste  tinara  sotie   cu  flora  vaginala  imbogatita  cu motorina si  flora de  pe  cimp.
Imaginati-va  ca sotul este  medic  infectionist, si  dupa ce  a  consultat  pacienti bolnavi de  diverse  boli infectioase trebuie si el sa mearga la  toaleta   si uite  asa   scenariul   se repeta .
“Doamnelor   ,trebuie sa insistati ca  sotii  vostri sa  se spele  pe  miini  nu numai cind  ies  din toaleta  ci  si la intrare . Veti evita astfel   flora ecologica  de  pe  cimpii ,sau pe  cea rezistenta din  spitale. Nu  ve-ti  face  anexita   sau infectie urinara si nici capul  nu o sa  va doara .E  simplu   nu?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu